Tuesday, September 18, 2012

INSPIRATION: THE NEW PATHS OF FASHION ARE BEING DESIGNED BY THEM!





I think that fashion is, finally, getting free from the stigma of "Retro" and "Vintage" of the twentieth century, and finally created something new in order to build the lines of this century? The new forms, cuts and the use of unusual materials and new techniques, enabled by technology, lead us to believe that the fashion took center stage in the future as is its place. But the future is a strange place and even in fashion, things go slowly, always with an eye in the market. Until now the fashion weeks in New York and London with proposals for Spring / Summer 2013, seem the beggining of a new chapter, free from the corset of inspirations from the 20s, 50s, 60s, 80s and 90s and got, finally, into the New Era of the10's . I really hope that these signs will be consolidated in Paris where took place the most influential shows for the fashion's new ways.


Será que a moda se libertou do estigma do "Reto" e do "Vintage" do seculo XX e, finalmente, criou algo de novo de molde a construir as linhas do Seculo XXI? As novas formas, cortes e o uso de materiais inusitados e novas tecnicas permitidas pela tecnologia leva-nos a crer que a moda entrou definitivamente no futuro como é o seu lugar. Mas, o futuro é um lugar estranho e, até mesmo na moda, as coisas andam lentamente. Até agora as semanas da moda de Nova Iorque e Londres com as propostas para a Primavera/Verão 2013, parecem ter querido encerrar o capitulo das influencias dos anos 20, 50, 60, 80 e 90 do seculo passado, e entrado na nova era dos10's. Esperemos que estes sinais se consolidem em Paris onde ocorrem os desfiles mais influentes no traçar dos caminhos do futuro da moda.


Christopher Kane:








ACNE SS 2013:





Marc Jacobs





But I am not denied the role of the past in the creation's process of new trends because that is impossible. The fashion is now and then what its history has built as fashion. However, I think the fashion world spent too much time obsessed with the recent past, and making upgrades of trends dictated by the most remarkable decades of the last century. The designers into the system who leaded the most important fashion houses weren't created the lines to discern an identity for their own century, so far because times are changing now. The young designers who have already signed his name in the history of the XXI Century are made great progress in order to build the future identity of fashion, something that one day our grandchildren can be inspired for. I'm talking about, for example, Marc Jacobs, Christopher Kane, Jonny Johansson (Acne) Lazaro and Jack (Proenza Schoulder), Christopher Bailey (Burberry), Alexander Wang Kate and Laura Mulleavy (Rodarte), Frida Giannini (Gucci), Sarah Burton (McQueen) and many others. Of course, new shapes and materials have long been tested by the pioneers of fashion as Rei Kawakubo (Comme des Garçons), but the difference is that now the experimental fashion reached the majors brands and the fashion houses that have a more commercial penchant, thanks to the creative directors of this new generation who have known print with mastery, talent and genius their personal style on the collections, without jeopardizing the identity of brands with great tradition and it's something really hard to do.


Com isto não estou de maneira nenhuma a renegar o papel do passado na criação de novas tendências porque isso é impossível. A moda no presente é o que dela construiu a sua história. Todavia, acho que se passou demasiado tempo a fazer upgrades das tendências ditadas pelas décadas mais marcantes do seculo passado, sem que fossem criadas as linhas para vislumbrar uma identidade para este século. Pois isso está acontecer agora com os jovens criadores que já inscreveram o seu nome na história do Século XXI: Falo de Marc Jacobs, Christopher Kane,  Jonathan Saunders, Jonny Johansson (Acne)  Lazaro e Jack (Proenza Schoulder), Christopher Bailey ( Burberry), Alexander Wang, Kate and Laura Mulleavy ( Rodarte), Frida Giannini ( Gucci), Sarah Burton ( McQueen) e tantos outros. É claro que novas formas há muito que são testadas pelos pioneiros da moda como Rei Kawakubo ( Comme des Garçons), mas, a diferença é que agora a moda experimental chegou às grandes casas e às marcas com um pendor bem mais comercial, graças aos directores criativos da nova geração que têm sabido imprimir com mestria e talento genial, o seu cunho pessoal nas colecções sem colocar em causa a identidade de marcas com grande tradição e isso é algo mesmo muito dificil de fazer.   


Proenza Schouler




1 comment:

  1. Paula, ótimo artigo, começo por dizer! Por um lado concordo, por outro não. Por um lado concordo que o grande diferencial do design do século XXI é a aposta na tecnologia, até em termos de estampagens é permitido um lote muito vasto de possibilidades, permite criar formas magníficas como podemos observar em Iris van Herpen, entre outros, ou até mesmo levar essa tecnologia até ao pronto a vestir, antes impossível. Por outro lado as formas continuam praticamente as mesmas, apenas mais depuradas. O look do Marc Jacobs que a Paula trouxe é um modelo típico da Chanel, muito utilizado inclusivamente pelo Karl. Vem já dos anos 20, e mesmo Cristopher Kane lembrou-me os anos 90, acho que não há ali uma silhueta muito diferente do costume.

    ReplyDelete